Telefoonbezoekje

Een telefoonbezoekjemag je heel letterlijk nemen: een bezoekje aan iemand via de telefoon. De beller is een vrijwilliger bij Open Huis die wekelijks op een vast moment mensen opbelt. De persoon die opgebeld wordt is iemand die vaak thuis is en behoefte heeft aan meer sociaal contact.

We spreken bewust niet over mensen die eenzaam of sociaal geïsoleerd zijn, maar mensen die behoefte hebben aan meer sociaal contact en vaak thuis zijn. Het idee om het label opgeplakt te krijgen dat je eenzaambent, blijft voor veel mensen moeilijk. Ook onze promotieflyer is hier op afgestemd.

Bij Open Huis vinden de telefoonbezoekjes plaats op dinsdagvoormiddag en vrijdagmiddag. Op dinsdag belt een vaste vrijwilliger en op vrijdag bellen twee vrijwilligers afwisselend. Er wordt steeds begeleiding of ondersteuning voorzien door een professional, een teamlid van Open Huis of een vrijwilliger met pedagogische of maatschappelijke achtergrond. De professional of de vrijwilliger zorgt voor de technische ondersteuning, intervisie en registratie van de gesprekken.

Enkele keren per jaar wordt er met alle vrijwilligers en teamleden die bij het initiatief betrokken zijn afgesproken voor een intervisie en projectbespreking.

Nieuwigheden worden uitgewisseld en aan de hand van een leidraad wordt opgepikt hoe gesprekken kunnen verlopen en welke moeilijkheden er kunnen voorvallen.

De inhoud van de gesprekken is heel uiteenlopend. Gaande van hoe is het”, de laatste sportuitslagen, het weer, de huisdieren tot een gesprek over de moeilijkheden waar iemand mee kampt. Maar ook leuke ervaringen worden uitgewisseld, mensen worden aangemoedigd eens buiten te komen of een leuke plek op te zoeken waar ze misschien nog niet mee bekend zijn.

Download hier de flyer

Ons tussentijds rapport over telefoonbezoekje kan je vinden via deze link